Příprava nemovitosti na prodej je velmi důležitý krok pro úspěšný prodej.
Rozhodli jste se, že prodáte svoji nemovitost. Anebo jste prodej již zahájili. Pro oba případy je určen tento článek, ve kterém se vám pokusím nastínit jednu z prvních věcí, kterou je důležité před prodejem udělat.
Na úvod si dovolím jeden příklad z běžného život, který je sice častý, ale přesto výstižný – prodej auta. Takže pojďme na to.
Nastal čas prodat auto. Auto je ale z venku zašpiněné a v interiéru zrovna taky žádná sláva. Co nás napadne jako první věc, kterou bychom měli udělat, aby se auto případnému zájemci líbilo, abychom dobře a rychle prodali? Auto dostat do stavu, kdy bude čisté, na první pohled hezké, navoněné a udržované. Určitě zájemce nestojí o zanedbané auto. Takže se pustíme do umytí auta vlastními silami a pokud nás mytí zrovna nebaví, auto dáme někomu, kdo se tím zabývá. Auto prokoukne, je čisté, kultivované a líbí se. Se zájemcem, který projeví o vaše auto zájem, budete určitě řešit stav auta a jeho případné nedostatky a neduhy (najeté km, chyby motoru, podvozku, lakování atd.), ale určitě máte lepší výchozí pozici auto prodat než prodávající, který auto prodává pohledově zanedbané.
Pamatujte si, že lidé kupují 30 % rozumem a ze 70 % emocemi. Když budete tento fakt brát v potaz, jdete dobrému a rychlému prodeji naproti.
A nyní k tomu, co má tento příklad společného s prodejem nemovitosti. Jak jsem již uváděl v příkladu výše, lidé kupují převážně emocemi, líbí se mi, nelíbí se mi.
Představte si, že zájemce dorazí na prohlídku Vaší prodávané nemovitost, vystoupí z auta před vaším domem, chatkou, chalupou a rozhlídne se po zahradě a exteriéru domu. A první pohled je nejdůležitější moment pro úspěšný prodej. Zde se často rozhoduje, zda zájemce nemovitost zaujme nebo od koupě odradí.
Uvedu Vám dva stručnější příklady, jakou cestou se můžete vydat.
Máte dvě možnosti.
- Před prodejem jste neváhali a pustili jste se do přípravy vaší nemovitosti před prodejem. Začali jste zahradou, odklidili jste zbytečné, rozbité, poškozené věci ze zahrady, posekali trávu, oživili záhonky a zahrádku, shrabali listí, umyli pochozí dlažby, zkrátka je toho hodně, ale zvládli jste to, zahrada jako celek vypadá příjemně, kultivovaně. A dále se pouštíte do vaší nemovitosti. Opravitelné věci z venku nemovitosti obnovíte, natřete dřevěné a plechové prvky, někdo nechá i opravit fasádu, střešní poškozenou krytinu. A jdete dále do interiéru domu. Zde vyklidíte místnosti, kam jste celou dobu ukládali momentálně nepotřebné věci, vyházíte nepotřebný starý poškozený nábytek a zašlé podlahové krytiny typu koberec, prošlapané lino, vymalujete, natřete dřevěné prvky, celkově vaši nemovitost pohledově provzdušníte.
Před prohlídkou se zájemcem nezapomeňte uklidit vaše fotografie, které máte viditelné, ukliďte nádobí, nastelte peřiny, vyvětrejte. V koupelně porovnejte ručníky, schovejte šampony, kartáčky, fény. Veškeré prostory připravte tak, aby zájemce nerušili pohledově jiné věci, především vaše osobní, které denně používáte.
Nastává okamžik, kdy jste se vším hotovi, a i vás možná zaujme, jak se vaše nemovitost proměnila. Jak je vše hezké, uspořádané, zkrátka pohledově velmi příjemné. Nyní můžete nemovitost nabízet a jste ve velké výhodě oproti druhému příkladu níže. Jste v situaci, kdy prodáte rychleji a můžete na prodeji vydělat i o několik statisíc více, než kdybyste nemovitost nepřipravili. - Před prodejem jste si řekli: prodávalo se, prodává se a prodávat bude. Nemovitost nechám být, nechce se mi zabývat vyklizením, úklidem, opravami. Nebaví mě to, nemám na to čas. Stejně mi to nic na víc nepřinese. Kašlu na to, udělám pár fotek a jdu prodávat, chci to mít hlavně rychle za sebou, nějaký kupec se už najde.
Nastává okamžik, kdy začnete aktivně nemovitost prodávat. Nemovitost prezentujete tak, jak je, ve stavu, kdy jste pro prodej nic navíc neudělali. Určitě se vám nějací zájemci ozvou a přijedou na místo. I když již viděli vaši nemovitost na fotografiích z propagace, skutečný pohled na místě je vždy jiný a přímý. Vystoupí a hned vidí neudržovanou zahradu, poházené věci, špinavé a zanedbané chodníky, všeobecný chaos. Dobře, jdou se podívat do domu. Všude okolo nich spousty rušících prvků, nepořádek, černé a mastné zdi od krbu, koberec z dob pravěkých, rozpadající se nábytek, plné místnosti nyní sloužící jako sklad na úplně vše, dalo by se toho uvádět mnoho. Horko těžko si pak zájemce představuje Vaši nemovitosti jako jeho nový útulný domov.
Jak se prodá taková nemovitost? Prodá. Ale za cenu ústupků, a to především na ceně. Takže prodávající tímto způsobem může po nějaké době prodat naopak až o statisíce méně, než kdyby nemovitost před prodejem připravil.
Při prodeji vaší nemovitosti buďte dobře připraveni, neváhejte a před prodejem nemovitosti se držte prvního příkladu. Oba uvedené příklady platí i pro prodej bytové jednotky, komerčního prostoru a též i u nemovitosti před rekonstrukcí. U nemovitosti před rekonstrukcí nepůjdete do takových detailů, ale třeba na vyklizení místností, které slouží jako sklad všeho možného, určitě nezapomeňte, prostor provzdušněte, ať si může zájemce představit potenciál prodávané nemovitosti.
Pokud svoji nemovitost již prodáváte, i tak zpozorněte a popřemýšlejte, zda by nebylo dobré jít cestou prvního příkladu. Sice již je vaše nemovitost v nabídce, ale to neznamená, že by se vše nedalo napravit. Dejte se do práce, zvelebte interiér a exteriér, pořiďte nové kvalitnější fotografie a následně původní inzerát smažte a vytvořte nový. Sami uvidíte, jak se vám bude ozývat více zájemců a jak budou i lépe reagovat na prohlídce vaší nemovitosti.
Pokud prodáváte svou nemovitost a prodej se nehýbe, zakopaný pes může být i ve formě a propracovanosti propagace. I to jde napravit.
Podívejte se na tyto dvě ukázkové prezentace pro prodej nemovitosti:
UKÁZKOVÁ PREZENTACE – prodej bytu
UKÁZKOVÁ PREZENTACE – prodej domu
Nebo se může stát, že se prodej zasekl kvůli chybnému stanovení tržní ceny. O tržní odhad požádejte zde:
TRŽNÍ ODHAD
Pokud si vyberete zkušeného makléře, se vším vám poradí a pomůže.